Check in en check out op de basis
U heeft een schip gehuurd en wil weten wat er van u verwacht wordt bij aankomst.
Wij hebben een aantal belangrijke punten voor u op een rij gezet zodat u zich kunt voorbereiden.
CHECK IN
Na aankomst op de basis dient u eerst een inventarislijst te doorlopen om te
controleren of het jacht compleet is. Kijk echt alles na, noteer beschadigingen
aan de boot of de staat van de zeilen (rol de zeilen uit of hijs ze om te zien
of er geen scheurtjes in zitten) op het formulier zodat er achteraf geen
discussie kan ontstaan wie de schade gemaakt heeft. De inventarisatielijst is
dus meer dan alleen het tellen van de borden etc. Met het tekenen van de lijst
neemt u de boot over in haar huidige staat. Indien u akkoord bent zal als
laatste de borg (indien eigen risico niet afgekocht is) betaald dienen te worden
en de volledige scheepspapieren overhandigd worden. Vraag altijd het
telefoonnummer van de jachteigenaar – bij problemen onderweg kan die gebeld
worden en zal de eigenaar zijn ‘mannetjes inschakelen‘ om je zo snel mogelijk –
meestal de volgende morgen al weer – verder op weg te helpen. Vervolgens krijgt
u een technische briefing van het charterbedrijf, dit is om uitleg te geven over
de werking en demonstratie van apparatuur, motor, ankerlier enz.
SCHEEPSPAPIEREN
De scheepspapieren beslaan een ‘dik boekwerk’ met vele stempels en zegels. Alle
benodigde certificaten (marifoon, brandblussers, garanties, onderhoud etc etc)
als wel de CREWLIST staan hierin. Check vooral of de crewlist compleet en
volledig aanwezig is.
AANDACHTSPUNTEN CHECK IN
Afhankelijk van het tijdstip van aankomst bent u misschien moe van het reizen.
Houd rekening met ongeveer 1 uur tijd om de checklist door te nemen. Laat indien
mogelijk anderen de boodschappen alvast regelen.
Advies: Laat u goed informeren waar alles zit, hoe
alles werkt en waar eventuele spare parts liggen. Schroom niet om iets nog een
keer te vragen – het is beter om alles twee keer te vragen dan een keer te
vergeten. De check in gaat ook in het Engels.
Hieronder vindt u een aantal aandachtspunten voor de check in:
Dek – noteer de beschadigingen – kijk vooral bij anker, potdeksel, romp
(vooral achterzijde en anker).
Ankerlier – laat de werking uitleggen – werkt de bediening – vraag of er
speciale manieren zijn om het anker nog beter te laten lopen. NOOIT ZOMAAR MET
HANDEN OF BLOTE VOETEN IN DE ANKERBAK GRIJPEN – Indien het anker in de vrijloop
komt, laat het dan maar gaan. Zorg ook dat de motor loopt tijdens anker
bediening om over voldoende stroom te beschikken. Vraag waar de zekering voor de
ankerlier (Anchor Fuse) en spare parts liggen.
Staand wand – speling of strak, controleer borgpinnetjes (safetypins)
Lopend wand – lopen alle stoppers – verdiep u in de lijnen – weet u deze
blindelings te vinden
Roer – zit er speling in – is rechtuit gemarkeerd – hoeveel omwentelingen
kan het roer maken – waar is de noodhelmstok – past deze? Vraag dit na bij de
eigenaar.
Interieur – uitrusting compleet – werkt verlichting – alle navigatie
apparatuur, kaarten en boeken aanwezig. Hoe werkt de koelkast, waar zitten de
bilges, bilgefilter en waterpomp, hoe groot zijn de watertanks – waar zitten de
vuldoppen – dient er geschakeld te worden tussen de watertanks. Werken de wc‘s –
aparte pomp voor afvoer binnendouche.
Schakelpaneel – alle knoppen duidelijk – waar zit de zekering voor de
ankerlier. Doet GPS het – indien aanwezig laat u de Autopilot, GPS (bij
afwijkend type) uitleggen.
Meters – Zijn meters geijkt en functioneel – wat is de diepte van de boot
– meet de meter de diepte onder de kiel of vanaf de waterlijn
Zeilen – ter controle hijs de zeilen (grootzeil en fok) en controleer op
scheuren en slechte stukken.
Motor – laat u de kritieke items aanwijzen (V–snaar, Oliepeil en
Koelwater). Vraag eventueel naar noodstartknop, keerkoppeling, gas, inlaat lucht
en filters. Vraag ook of er een impeller aanwezig is. Is de boot vol getankt
voor vertrek. Wat is het algemeen verbruik van de motor.
Accu‘s – waar zitten de schakelaars – scheiding motor en service (1 –3
accu‘s)
Om voldoende stroom aan boord te hebben dient u minimaal 2 uur per dag de motor
te draaien met minimaal 1000 toeren. Dit lijkt veel maar een koelkast verbruikt
dit bijna allemaal op in de zomer.
Verlichting – check alle interieur en navigatie verlichtingen
WC‘s en pompen – controleer of deze goed werken en niet verstopt zijn.
Bijboot – dingy – check dat deze niet lek is – indien deze niet
opgeblazen is vraag voor een opgeblazen versie of noteer dat u in dit geval niet
verantwoordelijk bent voor de dingy. Let op: Dingy is datgene dat het meest
verspeeld wordt. Daarom is de borg vaak gelijkgesteld aan de kosten van een
nieuwe dingy. Het lijkt makkelijk om deze achter de boot te hebben tijdens het
varen maar hierdoor ontstaan ook de meeste schade gevallen – beter om de dingy te
borgen aan dek.
Marifoon – check of deze functioneert en u de bedieningswijze begrijpt
Onderwaterschip – vraag naar het laatste duikrapport – zie check out – en
loop het onderwaterschip – buiten de haven – zelf na op de zondag, duik met
duikbril onder de boot. Bij opmerkingen deze direct melden aan de eigenaar!
Veiligheidsmiddelen
Standaard dienen de volgende middelen (noteer de aantallen van ieder) aanwezig
te zijn:
– reddingsboei
– reddingsvlot
– zwemvesten – minimaal 1 per opvarende – 1 per kind (Indien u heel kleine
kinderen heeft en de beschikking heeft over privé zwemvestjes valt het aan te
raden deze mee te nemen)
– brandblussers
– lijflijnen
– set vuurpijlen
– EHBO kist
– Hand bilge pomp
– Noodhelmstok – overtuig u ervan dat deze past en niet verroest is doordat ze
niet of nauwelijks gebruikt worden
Overtuig uzelf dat u al deze middelen hebt gezien en weet waar ze liggen. Maak
desnoods een eenvoudige schets waar alles ligt.
Teken pas voor akkoord als al uw vragen correct
behandeld zijn en u akkoord gaat met de toestand van het schip. Dit is ook het
juiste moment om (kleine) reparaties aan te tekenen of nog plaats te laten
vinden.
Boot verzekeringen
Alle jachten zijn in principe WA verzekerd door de eigenaar. U dient een borg te
betalen (afhankelijk lengte schip) welke u 100% terug krijgt indien het jacht
schade vrij terugkomt. U kunt ook het eigen risico van het jacht afkopen. In dit
geval betaalt u eenmalig een vergoeding die dekt tegen schadegevallen. U dient
er rekening mee te houden dat u dit eenmalige bedrag niet terug krijgt.
Check out – terugkomst
U dient de boot op tijd terug te brengen en derhalve dient u hier rekening mee
te houden in uw tocht planning. Niet op tijd terug zal zeker extra kosten met
zich mee brengen voor u omdat de boot weer doorverhuurd is. Dit geldt ook in het
geval u (door bijvoorbeeld verwaaid te zijn) de boot in een andere haven
achterlaat. In dit geval krijgt u te maken met extra huurkosten en extra kosten
om de boot terug te brengen.
Zo ingewikkeld als de check in lijkt zo eenvoudig is de check out. De eigenaar
zal het bijzonder waarderen indien u gebreken, bijzonderheden en op/aanmerkingen
meldt (groot of klein). Daarna zal de boot nagelopen worden aan de hand van de
inchecklist en is de kans groot dat het onderwaterschip door een duiker
gecontroleerd wordt. Indien dit akkoord is zullen de papieren teruggenomen
worden waarna u de borg terug krijgt.
Andere belangrijke zaken
Algemeen
U heeft de beschikking over een zeiljacht in goede staat. U hebt de boot schoon
aangetroffen en wij hopen dat u de huurboot als uw eigen boot zal behandelen.
Water
Water is een kostbaar goed in Zuid Europa en onze andere warme bestemmingen en
men dient er dus ook zuinig mee om te gaan. Alhoewel het van een juiste
instelling getuigt de boot met zoet water af te spoelen (zeezout) wordt dit niet
in iedere haven gewaardeerd. U dient hier rekening mee te houden.
In de meeste havens bestaat de mogelijkheid water te tanken. De kosten zijn vaak
onafhankelijk van het aantal liters maar een standaard bedrag varierend van € 4
tot € 10 – een check vooraf valt aan te raden.
Wij raden het af tankwater te gebruiken om thee en koffie te zetten. U weet niet
hoe schoon de tank is en het zou zonde zijn als u de hele vakantie last van uw
buik heeft. Voor drinkwater wordt er gebruik gemaakt van
flessen water.
Consumptie per persoon per dag advies minimaal 2 liter. Tijdens het zeilen heeft
u niet in de gaten dat u vocht verliest. Ook zout dient tijdens het
zeilen middels snacks aangevuld te worden.
Ons advies is de waterpomp (schakelkast) alleen aan te doen bij gebruik.
Dit ter voorkoming van leegdraaien pomp.
Douches
Al onze boten zijn minimaal uitgerust met een douche. Afhankelijk van het jacht
is er beperkt warm water aan boord. Het is ook zeer gebruikelijk gewoon in uw
zwemgoed een douche op het achterdek te nemen. U beperkt hiermee het
watergebruik en bespaart uzelf het werk van daarna de douchecabine weer droog te
moeten maken.
WC‘s
U vindt minimaal 1 wc aan boord. Besef dat alle gasten van deze wc gebruik
wensen te maken en zorg er derhalve voor dat u hem zo achter laat als u hem
graag aantreft. Het valt te adviseren zittend gebruik te maken van de wc op de
kale pot tijdens het zeilen opdat de wc bril niet afbreekt!!. Verder dient er
absoluut geen papier e.d. doorgespoeld te worden daar de wc dan onmiddellijk
verstopt zal raken. Deze zaken dienen in een afval zakje gedeponeerd te
worden.
Spoelen dient uitgebreid en veelvuldig gedaan te worden. Nat minimaal 30 keer
pompen – 5 keer napompen. Indien u de afsluiters niet gebruikt dient u
regelmatig tijdens het zeilen het water niveau in de wc pot te controleren.
Het is gebruikelijk voor vertrek nog een laatste sanitaire stop te maken bij een
van de vele restaurantjes op de kade.
Stroom – Voltage – koelkast
De stroomvoorziening is gelijk aan Nederland 220 Volt maar praktisch in geen
enkele baai is walstroom aanwezig. Op sommige boten zijn sigaretten aanstekers
beschikbaar voor het opladen van mobiele telefoons. Ons advies is het
stroomgebruik te beperken aan boord. Doe lichten alleen aan indien gewenst
(muggen). Voor opladen van apparatuur is het zeer gebruikelijk dit ‘s avonds
in het restaurant te doen.
Alhoewel de meeste koelkasten elektrisch geladen kunnen worden via de accu‘s is
het aan te raden dit niet te doen vanwege stroomconsumptie. Koelkasten worden
het best gekoeld door ijszakken die in iedere haven aanwezig zijn. Indien u toch
de koelkast wilt koelen op stroom is het aan te raden dit alleen te doen als u
de motor aan heeft (vergeet niet de koelkast na stop motor weer uit te zetten)
Linnengoed
Jachten zijn in de meeste gevallen uitgevoerd met beddengoed (lakens, slopen,
dekens, kussens) en handdoeken. Raadzaam is het badlakens/handdoeken mee
te nemen. Indien u binnen slaapt verzoeken wij u om gebruik te maken van de
lakens. Ook als u kussens naar buiten neemt voor de nachtrust verzoeken wij u
lakens en slopen te gebruiken.
Zwemvesten
Wij raden aan – in het geval van kleine kinderen – eventueel uw eigen zwemvesten
mee te nemen. Bij ons staat de veiligheid voorop. Op onze moederschepen is het
gebruik van zwemvesten derhalve verplicht bij windkracht 5 beaufort of
hoger en bij nachtzeilen. Wij adviseren onze gasten dit ook te doen.
Kleding – bagage – schoenen
In het voor– en naseizoen kan het ‘s avonds wat killer worden na zonsondergang.
Een lekkere fleece trui valt dan aan te raden. Regenpakken e.d. zijn zeker in
het hoogseizoen niet nodig omdat het praktisch niet regent en de wind aangenaam
warm is.
Beperk u in ieder geval tot het minimum aan kleding omdat u aan boord
beperkte opberg ruimte heeft en er ook nog plaats dient te zijn voor
boodschappen en water.
Gelet op de beperkte ruimte verzoeken wij ook geen koffers maar roltassen
e.d. mee te nemen omdat deze eenvoudiger zijn op te ruimen.
Er zijn verschillende meningen over het gebruik van schoenen aan boord. Voordeel
van schoenen is betere grip en minder stootgevoelig. Landschoenen dienen bij
voorkeur uit gedaan te worden voordat men aan boord stapt. Dit i.v.m.
beschadiging en bevuiling van het polyester dek. Indien men schoenen aan boord
wil gebruiken, dan verzoeken wij u om bootschoenen te nemen. Zwarte zolen
zijn ten strengste verboden.
GAS
U hebt de beschikking over 2 gasflessen. Indien er een leeg is dient u deze te
vervangen. Gas kan in de meeste havens gekocht worden. Uit
veiligheidsoverwegingen adviseren wij de gasschakelaar alleen open te zetten
indien u het gas gebruikt. Na gebruik de gasschakelaar weer dichtdraaien.
Boodschappen
Ons advies is minimaal voor 3 a 4 dagen voorraad aan boord te hebben. Ook een
droge warme maaltijd (macaroni) is raadzaam in het geval er toch uitgeweken
dient te worden. Zorg voor voldoende drinkwater (2 liter p.p.p.d.)
Zonnebrand – Zwemmen
Zuid–Europese landen zijn warm en u zit op zee. De zon zal zeker haar best doen
u te voorzien van een rode verbrande huid. Smeer u tijdig en voldoende in
maar houd hier ook rekening mee als u naar binnen gaat. Kussens en zonnebrand
gaan niet goed samen. Praktische tip: hang een plastic zak buiten voor
alle losliggende dingen.
Het valt ook aan te raden ieder bemanningslid van een hoed of pet te
voorzien. Op het midden van de dag adviseren wij schaduw onder de bimini of
zeiltent. Gaarne voorzichtig zijn in de salon met natte en gesmeerde lichamen!!
Jacht etiquette
Wij willen u graag wijzen op een aantal zaken die vallen onder de noemer van
jachtetiquette:
– Behandel uw huurboot zoals u uw eigen boot behandelt
– Indien u assistentie bij het afmeren nodig heeft, meld dit dan zoveel mogelijk
via de marifoon. Ook instructies zullen u via de marifoon gegeven worden. Dit is
beter en staat professioneler dan schreeuwen naar de kant.
– Indien u via een andere boot naar de kant moet gaan, verzoeken wij u uw
schoenen uit te doen, de kortste weg te nemen en de privacy zoveel mogelijk te
respecteren van uw buur boot.
– Zeker bij (moeder–)schepen met gemengde bemanning maar ook in havens wordt het
niet gewaardeerd indien men de behoefte – vooral mannelijke deelnemers – ‘over
de reling‘ doet.
– Zoals u het prettig zal vinden indien u geholpen wordt met afmeren, zo zal de
bemanning van andere schepen dit ook waarderen – het schaadt niemand een lijntje
aan te pakken.
– Alhoewel het leuk lijkt kan de havenpolitie bijzonder boos worden indien men
de lokale registratie vlag vervangt door een Nederlandse of andere vlag. Indien
u wenst kunt u uw eigen vlag verhalen op de gastenlijnen.
– De marifoon dient – hoe leuk het ook is – alleen voor noodzakelijke informatie
gebruikt te worden. U dient het gebruik te beperken en er geen ‘elektronische
babbelbox‘ van te maken.
– Geluid draagt – zeker over water – erg ver. Zeker in havens en nog meer in de
avonduren wordt u verzocht hier rekening mee te houden
– Wij waarderen zelf zeker ook het ankerbiertje om de ‘veilige binnenkomst‘ van
de volgende haven te vieren en de ervaringen van de dag uit te wisselen. Daarentegen ondersteunen wij ook dat alcohol en varen niet samen gaan. Op het water
gelden dezelfde alcoholregels als met een auto op de weg. De waterpolitie
controleert hier regelmatig op.
– Tot slot wijzen wij u erop dat in geval van drugs aan boord, de schipper te
allen tijde verantwoordelijk gesteld zal worden en derhalve het risico van
arrestatie loopt (denkt u ook maar eens aan onze vliegtuigspotters!!).
Wij danken u voor het in acht nemen van bovenstaande.